سفارش تبلیغ
صبا ویژن

روش هایی برای آموزش زبان انگلیسی

 

سلام به انگلیسی

امروزه زبان به یکی از عناصر مهم و مورد نیاز در زندگی ما تبدیل شده به صورتی که اکثر افراد به دنبال یادگیری آن می باشند، در این مقاله میخواهیم چند شیوه ی مختلف برای آموزش زبان انگلیسی را بررسی کنیم.

روش دستور – ترجمه :

این مورد به روش کلاسیک نیز معروف می باشد به این علت که در زبان های کلاسیک یونانی و لاتین استفاده می شده است. هدف اصلی از این روش، به دست آوردن توانایی لازم در خواندن ادبیات مکتوب زبان هدف می باشد. در واقع این شیوه، یک روش استاد محور می باشد و زبان آموز نقش بسیار کم رنگی را در آن ایفا می کند، ارزش زبان ادبی نسبت به زبان گفتاری بیشتر می باشد، بر روی کلمات و گرامر تاکید زیادی می شود و آزمون های مکتوب بیشتر مورد ادستفاده قرار می گیرند.

روش مستقیم :

در این مدل، با استفاده از نمایش و تصاویر مسقیم و وسیله های کمکی و... معانی و مفاهیم آموزشی انتقال میابند و زبان آموز و استاد درواقع شریک و همکار یکدیگر به نظر می رسند. در این روش زبان گفتاری از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد.

روش شنیداری – گفتاری :

در این شیوه یک رویکرد شفاهی در محوریت قرار گرفته است و در زمینه های روانشناسی و زبان شناسی از یک بنیاد نظری مستحکم و قدرتمند برخوردار می باشد. استاد برای ایجاد ارتباط از زبان هدف استفاده می کند. دیالوگ ها یکی از راه های معرفی الگوهای جدید واژگان دستوری در این شیوه به شمار می آیند .

روش صامت :

پرورش تمامی چهار مهارت در کنار هم از ویژگی های اصلی این روش به شمار می رود. زبان آموز سعی می کند تا با استفاده از زبان به بیان افکار و احساسات خود بپردازد. در این شیوه استاد فقط کمک های ضروری را انجام می دهد و زبان آموز بیشتر به خود متکی می باشد.

روش تلقین زدایی :

یکی از کاربرد ها و موارد مثبت این شیوه ی آموزش زبان انگلیسی، غلبه بر موانعی می باشد که بر سر راه یادگیری زبان آموز قرار می گیرند. در واقع در اینجا استاد یه قدرت محسوب می شود و زبان آموز به او متکی است. این دوره ها به صورت تک نفره یا گروهی برگزار می شود و با استفاده از وسایل کمک آموزشی دیالوگ های طولانی، واژگان، گرامر و.. آموزش داده می شوند. در این روش هر دو نیمکره چپ و راست مغز زبان آموز به کار گرفته می شود.

آموزش زبان ارتباطی :

استاد با استفاده از زبان هدف، دستورالعمل ها را به زبان آموز می آموزد و در واقعیت زبان مورد نظر یک هدف آموزشی شناخته نمی شود بلکه یک وسیله ارتباطی در کلاس می باشد و استاد بر این مبنا سعی می کند تا فرصت ارتباطات و تعامل زبان آموزان با یکدیگر را افزایش دهد.

آموزش محتوا محور :

در این شیوه تمرکز بر روی دانسته های قبلی زبان آموز می باشد و در واقع هدف استاد ایجاد یک پل ارتباطی برای زبان آموز است تا بتواند منظورش را بیان کند. در این نوع آموزش بر روی کلمات و ساختار های گرامری و همچنین ساختار کلامی کار می شود. یادگیری در این روش یک وسیله برای رسیدن به هدف محسوب می شود.

روزهای هفته به انگلیسی

در این مقاله در باره ی شیوه ها و روش های مختلف تدریس زبان انگلیسی صحبت کردیم، در مقاله های بعدی قصد داریم تا درباره ی موضوعات دیگری همچون بررسی روز های هفته به انگلیسی، ماه های سال به انگلیسی و ... بپردازیم.